![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiRl8RaI72jzJzHKBAHhDW7XjxA-0k-vJm_kmKh52koPDjJMrv2fq5pZCv0N3WQWiTH1ivY7G3WiXno243A8cibq6cM0lNF4stZNruq299wXXjOmQQDD1BaxNImiR2S4FKdrHmiUe9Wt_c/s200/Puppet.jpg)
Among the endless news you rain down on me when you open a newspaper or watch the news, there's always a vaguely heartbreaking. You just turned the page, or you are there to climb schedules with the remote control in hand, and within seconds your emotional system is revved up, the internal organs follow suit and your facial muscles can not help but to coordinate and overlap amazed to get that air in his face. Your lips are fixed on a "NO!" Disbelief and helplessness. The eyelids repeatedly banging just like when you did not understand or have understood it all too fast. Usually, the news reports the cause and date of death. The death of a famous director, or a well-known writer, viene annunciata con particolare rilievo – gridata in tv, titolata in un grassetto più funereo del solito sui quotidiani – e le immagini del regista, o dello scrittore, sono estrapolate dal lungo continuum spazio-temporale della sua vita, ed è un salmodiare preciso di film riusciti o successi editoriali. Non ci credi ancora, quando la notizia è finita e deve lasciare spazio alla successiva. Proprio perchè new s e successiva – in inglese, notizia e novità si scrivono nello stesso modo – la notizia seguente è stata programmata con cura per toglierti il lucido dagli occhi e riportarti in alto gli angoli della bocca. Ma se è un nome significativo per te, quello del regista o dello scrittore, le strategie emotive dei media non fanno altro che sovraccaricare quel senso di perdita e di fine. In ordine di sparizione, l’ultimo dei registi a lasciarci è stato Robert Altman. Mancherà al Cinema. Soprattutto perchè aveva capito, in tempi di globalizzazione ed intrecci interplanetari, riprendendo la lezione di Charles Dickens, che è impossibile raccontare una storia senza raccontarne altre cento, con i personaggi che si incontrano, si legano, si lasciano, cospirano, tramano, semplicemente si ignorano - personaggi le cui azioni così banali, o non volute, o perfino evitabili, finiscono sempre per influire su destini e storie personali di perfetti sconosciuti. Il cinema, di solito, These stories, his characters, as if instead of the camera had a powerful microscope: isolation, selection, and the singularity of a single protagonist builds exempla and metaphors, but confirms the loss of a wider field and multi-lateral and never hold the chess game of a single pawn. But the thing that most troubles you is that with everything, writer or director who is, you'll soon forget, at least until the time when, the day after , leafing through the newspaper, or by testing skills of Olympic zapping, you will come , in a case which is not a case in the advertising of a book or a movie, or that the writer director, who has just left the pen, causing the sudden sinking of the corners of his mouth. On that book on that film, was deposited something of sacredness of death, something of the sacredness of the life of that character so important to you. And you feel the need immediate, and utterly irresistible, buy it now: not before, not after, now! Who knows what he's selling: he knows that entering the market now that book, the movie is doing so to give satisfaction to a consumer need that is located somewhere at the top of Maslow's pyramid - the top of the pyramid that identifies above all the need of creation self . Nell'astuzia market, knowledge of its chickens. Why, surely, there must be something hidden in all this, of ritual and anthropology. As if buying one of those cultural products, end up bringing home a piece of a corpse, a part of the dead, something that even death and eternal rest to the deceased allows you now, or not long ago, to recall to you, to bring it alive for oblique streets and market. It happens then that book, the movie - that piece of body mass-produced standardized & & bound - will become a fundamental part of your growth, your cognitive development, your sentimental education. Assimilate il morto, farà parte di te, profondamente. E non senza sentire il disagio, del tutto postmoderno , di esserti trovato per un attimo, nel momento di massima comunione con lo scrittore o con il regista, in cima alla Piramide di Maslow, senza neanche sapere nulla di questo Maslow – che faccia avesse, se fosse la moglie a farlo rigare dritto, se lo schema tanto venerato e decisivo per le teorie del marketing gli apparse tra gli scarabocchi di inchiostro, mentre parlava al telefono e giocava con la penna.
0 comments:
Post a Comment